Emergent Ceramics and Identity at the Fifteenth-Century Iroquoian Keffer Village

Journal Article

Emergent Ceramics and Identity at the Fifteenth-Century Iroquoian Keffer Village

Susan Dermarkar

Author Affiliations

1 University of Toronto Archaeology Center, 19 Ursula Franklin Street, Toronto, ON M5S 2S2, Canada and
Trent University Archaeological Resource Center, 1600 West Bank Drive, Peterborough, ON K9L 0G2, Canada

https://doi.org/10.51270/45.2.181
Canadian Journal of Archaeology 45(2):181-201 (2021)

Abstract

The recent interpretation of ceramic types as fluid and relational (Fowler 2017) has facilitated their use in the exploration of relational identity. In this study, ceramics from the fifteenth-century southern Ontario Iroquoian Keffer (AkGv-14) village are employed in the exploration of matrilineal, matrilocal household self-identification as seen through ceramic communities of practice. The Keffer assemblage is separated into two categories; local tradition ceramics which I suggest represent genealogies of family practice, and non-local tradition pottery, which I propose communicates contemporary relations and long distance interaction. In addition, a new, third category of ceramics is proposed “emergent vessels.” Emergent ceramics are materialized in two separate and distinct vessel forms in the collection, the Everted Lip and North Shore Durfee Underlined. Their sudden and geographically restricted materialization reflects the equally sudden appearance of newly emergent facets of the polyvalent identities of potting communities as seen at Keffer and other north shore sites. The short-term production and use of these emergent ceramics attests to the quickly diminishing importance of these new emergent aspects of identity while the ceramics of the latest village occupations verify the endurance and gradual transformation of those facets of identity tied to family genealogy and long distance interaction.

Résumé

L’interprétation récente des types de céramiques comme étant fluides et relationnels a facilité leur utilisation dans l’exploration de l’identité relationnelle. Dans cette étude, les céramiques du village iroquoien Keffer (AkGv-14) situé au sud de l’Ontario et datant du XVe siècle permettent d’explorer l’auto-identification des ménages matrilinéaires et matrilocaux à travers les communautés de pratique de la céramique. L’assemblage du site Keffer est divisé en deux catégories. Je suggère que la céramique de tradition locale représente des généalogies de pratiques familiales et que celle de tradition non locale exprime des relations contemporaines et des interactions sur de longues distances. De plus, une nouvelle troisième catégorie de céramiques est également proposée, des vases « émergents ». Deux formes distinctes de céramiques émergentes sont matérialisées dans la collection : la lèvre retournée et Durfee Underlined de la rive nord du Lac Ontario. La matérialisation soudaine et géographiquement restreinte de ces vases reflète l’apparition tout aussi soudaine de facettes émergentes des identités polyvalentes des communautés de potières, telles qu’observées à Keffer et sur d’autres sites de la rive nord. La brève durée de production et d’utilisation de ces céramiques émergentes témoigne de l’importance rapidement décroissante de ces nouveaux aspects identitaires émergents, tandis que les céramiques des plus récentes occupations villageoises témoignent de l’endurance et de la transformation progressive des facettes identitaires liées à la généalogie familiale et aux interactions de longues distances.

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