Rethinking Early Village Development in Southern Ontario: Toward a History of Place-Making

Journal Article
Canadian Journal of Archaeology 37(2):185-218 (2013)

Abstract

The emergence of Iroquoian village societies in southern Ontario, Canada, was connected to the intensification of horticulture, residential sedentarization, and pronounced regional demographic growth. This paper critically evaluates longstanding archaeological debates about the nature and consequences of the early development of Northern Iroquoian village communities in southern Ontario. I argue that an adequate understanding of these developments depends on moving past debates over ethno-linguistic origins and degrees of sedentism, and toward a perspective that carefully traces people’s changing material engagements with their natural and built environments. This review suggests that Early Iroquoian villages were united by new kinds of generative entanglements with built space that can be understood as “place-making” practices. Early village place-making involved the architectural and ritual definition of enduring social groups—households and village communities—even as they maintained significant seasonal and logistic mobility across the landscape.

Résumé

L’émergence de sociétés villageoises iroquoiennes nordiques dans le sud de l’Ontario, Canada, a été reliée à l’intensification de l’horticulture, la sédentarisation résidentielle, et une forte croissance démographique régionale. Cet article évalue de manière critique les débats archéologiques sur la nature et les conséquences de l’évolution rapide des communautés villageoise iroquoinnes nordiques dans le sud de l’Ontario. Une bonne compréhension de ces évolutions dépend du déplacement des débats passés sur l’origine ethno-linguistiques et des degrés de mobilité, vers une perspective qui retrace soigneusement l’évolution des engagements importants des gens avec leur environnement naturel et bâti. Cette étude suggère que les premiers villages iroquoiens étaient unis par de nouveaux types d’engagements générateurs avec le paysage construit. L’architecture et les rituels ont été utilisés pour construire des lieux sociaux. En conséquence, les ménages et les communautés villageoises ont été formulés en dépit du maintien de la mobilité saisonnière et logistique important dans le paysage.