Abstract
This report presents the results of an experiment designed to examine the effects of grit tempering on the shrinkage of clays used to manufacture Middle and Late Woodland pottery from Sipiwesk Lake in northern Manitoba. A single previous experiment by Corenblum and Syms (1977) using clay from southern Manitoba found that grit tempering had little effect on the shrinkage of clays; it was proposed that the use of temper by pre-contact potters may have been a practice driven by cultural choice as opposed to technical necessity. Our experiment analyzed the plasticity and shrinkage of clay briquettes and tiles from Sipiwesk Lake in northern Manitoba that were untempered or tempered with different proportions of a grit (10–30 percent) composition comparable to that used by pre-contact potters. Our study shows that adding grit temper increased the plasticity of raw clays (their workability) and reduced the amount of shrinkage experienced during drying and firing. Our conclusions directly contrast Corenblum and Syms’ findings, but do confirm grit temper is not necessary to successfully manufacture a Middle or Late Woodland pot. Based upon these new data we then address the theoretical issue of whether it is useful to distinguish “cultural choice” from “technical necessity” as alternative explanations for manufacturing practices.
Résumé
Ce rapport présente les résultats d’une expérience conçue dans le but d’examiner les effets de la trempe de grès sur le rétrécissement des argiles utilisées pour fabriquer la poterie de la période rré-contact du bas du lac Sipiwesk, dans le nord du Manitoba. Une seule expérience antérieure de Corenblum et Syms (1977) utilisant de l’argile provenant du sud du Manitoba a révélé que la trempe du grès avait peu d’effet sur le rétrécissement des argiles; il a été proposé que l’utilisation de la trempe par les potiers pré-contact est une pratique basée sur le choix culturel plutôt que sur la nécessité technique. Notre expérience a analysé la plasticité et le rétrécissement des briquettes d’argile et des tuiles du lac Sipiwesk, qui avaient et n’avaient pas subi le processus de trempe avec des proportions différentes d’une composition de grain (10 à 30%) comparable à celle utilisée par les potiers avant le contact. Cette étude démontre que l’ajout de la trempe du grès augmente la plasticité des argiles brutes (leur maniabilité) et réduit la quantité de retrait observée pendant le séchage et la cuisson. Nos conclusions contredisent les résultats de Corenblum et de Syms, mais confirment que la trempe du grès n’est pas nécessaire à la fabrication réussie d’une poterie de la période pré-contact. Sur la base de ces nouvelles données, nous abordons la question théorique de l’utilité de distinguer entre le « choix culturel » de la « nécessité technique » en tant qu’ explications distinctes des pratiques de fabrication.
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ISSN: 0705-2006 (print) | ISSN: 2816-2293 (online)