Memory, Practice, Telling Community

Journal Article
Canadian Journal of Archaeology 38(2):496-518 (2014)

Abstract

Indigenous and ethnocultural communities commonly invoke a sense of community and heritage through the memory and practice of specific culturally-valued, land- and sea-based activities. Two ways in which these vital connections between people and activities are manifested is through the sharing of stories and the making and use of objects. We view both narratives and objects as storehouses of cultural memory: they enable individuals to generate and share remembered experiences; and to create and hold onto the connections, relations, and belonging that constitute community. We explore the idea of community through four “tellings” drawn from narratives and objects. The first two tellings are a sequence of memories about trapping and hunting shared by two Inuvialuit Elders of the Canadian Western Arctic. The second two tellings are stories from a series of whaling amulets made by and for Maori of New Zealand/Aotearoa. Our approach works to problematize how we define archaeological “objects” and moves towards an understanding of how memory evokes cultural practices that create and sustain communities of the past and present.

Résumé

Les communautés autochtones et ethnoculturelles invoquent fréquemment un sens communautaire et patrimonial en se remémorant et en pratiquant des activités terrestres et maritimes valorisées culturellement. Ces liens vitaux entre les gens et leurs activités peuvent se manifester par le partage d’histoires et par la fabrication et l’utilisation d’objets. Nous percevons les narrations et les objets comme des banques de mémoire culturelle : ils permettent aux individus de générer et de partager des expériences remémorées et de créer et de se raccrocher aux liens, aux relations et au sentiment d’appartenance constitutifs d’une communauté. Nous explorons la notion de communauté à travers quatre récits tirés de narrations et d’objets. Les deux premiers récits sont une série de souvenirs liés à la trappe et à la chasse offerts par deux aînés Inuvialuit de l’Arctique canadien de l’Ouest. Les deux autres récits sont des histoires associées à une série d’amulettes de chasse à la baleine fabriquées par les Maoris de la Nouvelle-Zélande/Aotearoa. Notre approche vise à problématiser comment nous définissons les « objets » archéologiques et mène à une compréhension de la façon dont la mémoire évoque les pratiques culturelles qui créent et soutiennent les communautés passées et actuelles.