Digitizing the Past: A New Procedure for Faded Rock Painting Photography

Journal Article

Digitizing the Past: A New Procedure for Faded Rock Painting Photography

James W. Henderson
Canadian Journal of Archaeology/Journal canadien d'archéologie 26(1):025-040 (2002)

Abstract

Faded and weathered pictographs have historically been difficult to record using standard documentary photography. Natural lighting produces inconsistent color and harsh lighting conditions that prevent color photographic films from capturing faint pigment colors. Films are also problematic, since most color films are comprised of unstable organic dyes that fade over time. The paper discusses the authors' multiple-step photographic and computer enhancement procedure to record faded, pigmented artifacts, such as pictographs, pottery, and dyed fabric. Cross-polarized lighting selectively eliminates surface reflections, but retains internal reflections from color pigments, which enhances their capture by film-based or direct-digital cameras. Selective digital enhancement substantially increases the brightness and color saturation of cross polarized photographs. This kind of specialized photography complements other, equally important recording techniques in the quest for comprehensive documentation of faded pictographs.

Résumé

Les pictogrammes décolorés et désagrégés ont souvent été difficiles à documenter avec les méthodes photographiques traditionnelles. La lumière naturelle a tendance à produire des couleurs inégales et un éclairage trop intense pour capturer sur pellicule une coloration subtile. Le film photographique lui-même pose des problèmes car la pellicule couleur contient des colorants organiques qui s'affaiblissent avec le temps. Ce texte présente une méthode à étapes multiples (photographiques et numériques) pour la documentation d'artefacts à faible coloration comme les pictogrammes, la poterie, ou les textiles teints. La lumière polarisée croisé élimine de façon sélective les reflets de surface, mais retient les reflets internes des pigments, améliorant ainsi leur enregistrement numérique ou sur pellicule. Un rehaussement sélectif numérique par la suite augmente l'éclat et la saturation des couleurs de la photographie prise à la lumière polarisante. Cette méthode de photographie spécialisée est complémentaire aux autres méthodes d'enregistrement de l'information des pictogrammes estompés.

About the Journal  |  Editorial Team  |  Author Guidelines  |  Contact Us

The Canadian Journal of Archaeology is published by the Canadian Archaeological Association.
Aspen Woods Postal Outlet, Box 15075
Calgary, Alberta  T3H 0N8, Canada

ISSN: 0705-2006 (print)  |  ISSN: 2816-2293 (online)