Abstract
The implementation of Indigenous, collaborative, and community-oriented approaches in archaeological research and practice is promoted by many archaeologists as the path to the decolonization of archaeology. Collaborative archaeology, however, may inadvertently cause harm because it can produce certain interpretations of the past that can effectively promote the Indigenous rights of one descendant community over other communities or silence the political voices of certain members within the same community. This paper presents two case studies of attempted community-oriented archaeology with different Indigenous groups in Canada, each of which encountered barriers and complications in the collaborative process. The authors conclude that community-based archaeology, despite its good intentions, has the potential to do harm to Indigenous rights and self-determination. For archaeologists who are intent on decolonizing archaeology in solidarity with Indigenous peoples, there may be situations where archaeologists should refrain from doing archaeology, support archaeology carried out by Indigenous archaeologists in their own communities and, where appropriate, become active politically in advocating for Indigenous rights and the decolonization of Canada.
Résumé
L’implantation dans la recherche et la pratique archéologiques d’approches autochtones, collaboratives et orientées vers la communauté est mise de l’avant par plusieurs archéologues comme étant la voie vers une décolonisation de l’archéologie. L’archéologie collaborative peut toutefois causer des dommages accidentels lorsque les interprétations du passé qu’elle propose font la promotion des droits autochtones d’une communauté de descendants aux dépens d’une autre ou lorsque les voix de certains membres à l’intérieur d’une même communauté sont gardées sous silence. Cet article présente deux tentatives d’approche communautaire dans des groupes autochtones du Canada qui ont rencontré des obstacles et des complications au cours du processus de collaboration. Les auteurs concluent que l’archéologie communautaire, en dépit de ses bonnes intentions, peut potentiellement nuire aux droits et à l’auto-détermination des Autochtones. Les archéologues bien décidés à décoloniser l’archéologie en guise de solidarité envers les peuples autochtones devraient, dans certaines situations, s’abstenir de faire de l’archéologie, supporter l’archéologie effectuée par les archéologues autochtones dans leur propres communautés et, lorsque approprié, devenir actifs politiquement afin de défendre les droits des Autochtones et la décolonisation du Canada.
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ISSN: 0705-2006 (print) | ISSN: 2816-2293 (online)